Vanliga frågor


Allmänt - Medlem

Bildgalleriet: Hur förmiskar jag en bild som är för stor för att ladda upp

Bilder på Bröllopstorget får inte överstiga en bredd eller höjd av 600 bildpunkter (pixels). Gör på följande sätt för att ändra storlek på en bild:

Windows XP
Du kan ladda ner ett enkelt tilläggsprogram för Windows XP från Microsoft:
http://download.microsoft.com/(...)/WXP/EN-US/ImageResizerPowertoySetup.exe
När du installerat det kan du bara högerklicka på en bildfil i din dator och välja Resize picture. Där får du välja hur stor du vill att bilden ska bli. När du klickar på OK kommer den förmiskade bilden att sparas som en ny fil i den aktuella mappen. Behåll alltid en version av bilden i orginalstorlek. När du väl förminskat en bild går det aldrig att förstora den till ursprungsstorlek igen med bibehållen kvalité.

Windows Vista
För Windows Vista finns det ett bra alternativ till Microsofts Image Resizer. Den är gratis och går att ladda ner här:
http://www.vso-software.fr/products/image_resizer/
När du installerat programmet kan du bara högerklicka på en bildfil, välja VSO image Resizer och förmiska den till den storlek du önskar.


Bildgalleriet: Varför kan jag inte ladda upp en bild?

Om bilduppladdningen misslyckas kan det bero på flera saker.

  • Din bild är för stor. Bilder på Bröllopstorget får inte överstiga en storlek på 2MB och den måste också vara i formatet JPG, PNG eller GIF.
  • Problemet beror på någon tillfällig svaghet i din webbläsare, ditt operativsystem eller din internetanslutning. Om bilduppladdningen tar för lång tid avbryts processen automatiskt. Testa igen om en liten stund.

Vid problem med bilduppladdning är det bästa tipset att helt enkelt bara stänga webbläsaren, starta om datorn och försöka igen. I nio fall av tio fungerar det då igen.

Läs mer om hur du kan förminska dina bilder under Tekniska frågor.


Forumet: Hur skriver jag inlägg/anmäler inlägg/tar bort inlägg?

Svara på inlägg i en befintlig tråd: Skrivruta hittar du längst ned under alla inlägg.

Starta en ny tråd: Klicka på Nytt inlägg uppe i menyn till vänster. Se till att välja rätt forumsgrupp och en lämplig ämnesrubrik att posta inlägget under.

Anmäla inlägg: Om du ser ett olämpligt inlägg som bryter mot reglerna kan du rapportera detta genom att trycka på den röda handen vid inlägget.

Ta bort ett eget inlägg: Du kan inte själv radera egna inlägg men om inlägget har någon personlig anknytning och det finns bra skäl för att ta bort det kan man anmäla det och välja ”Radera inlägget” så plockar moderatorerna bort inlägget om anmälan godkänns.


Hur avslutar jag mitt medlemskonto?

Gå in under Kontoinställning; Medlemsuppgifter så hittar du Avregistrera längst ned på sidan. Om du bara vill ta bort en Bröllopssida som skapades innan 2/9 2007 kontaktar du Bröllopstorgets support för att få hjälp med det.


Hur byter jag lösenord eller ändrar andra medlemsuppgifter?

Dina medlemssuppgifter hittar du under Kontoinställning i menyn till vänster om presentationssidan. Om något behöver ändras är det bara att byta ut uppgifterna och spara ändringen längst ned på sidan.


Hur får jag bort en olämplig bild som en annan medlem lagt upp?

Om du reagerar på att någon har en bild på sin presentationssida den enligt dig inte har rätt att lägga ut, ska du i första hand:
  1. Själv kontakta medlemmen och be att bilden tas bort
  2. Om det inte hjälper skriv ett brev till oss där du lämnar uppgifter som vi kan kontrollera att du är du, med en motivering varför du vill att bilden ska tas bort. Vi lovar att handlägga ärendet så fort vi kan och länmna uppgift om bilden tagits bort eller inte, med en motivering.
Bilder på dig själv som någon annan lagt ut utan din vetskap eller samtycke plockas bort.
Bilder på barn måste ha båda föräldrarnas medgivande för att läggas ut.


Hur skyddar jag mina olika sidor från ovälkomna besökare?

Bröllopstorget har olika slags spärrar för medlemmarnas egna sidor. Så här sätter man besöksrestriktioner på de olika delarna av medlemssidan:
  • Hela medlemssidan (presentation, gästbok, galleri osv.) kan endast spärras av plusmedlemmar. Detta görs under Kontoinställning; Inställningar till vänster om presentationen. Man kan välja att ha sina sidor tillgängliga för alla, endast inloggade, endast vänner i adressboken eller endast sig själv. Det finns även möjlighet att lösenordsskydda sin sida.
  • Bilder i galleriet (endast plusmedlemmar) kan ha enskilda spärrar. Detta val gör man när man laddar upp bilden men kan även ändras i efterhand under ”Ändra” vid bilden.
  • Graviditeten kan alla medlemmar välja att dölja för oinbjudna. Valet görs när graviditeten registreras. Aktuellt val kan ändras i efterhand under ”Justera BF”.
  • Blogg. Varje enskilt blogginlägg kan döljas för valda besökare. Detta val finns under rutan där man skriver blogginlägget och väljs i samband med att inlägget skapas. Plusmedlemmar kan spärra hela bloggen under ”Ändra” vid bloggens rubrik i listan över bloggar.
  • För Mina Länkar finns valet att ha dem synliga för alla eller bara för sig själv. Valet görs när man lägger in länken och kan ändras i efterhand.
  • Blockera (endast plusmedlemmar). Ibland kan det finnas behov att utestänga enskilda medlemmar från sin sida. Blockering finns under Kontoinställning till vänster om presentationen. Där fyller man i signaturen på den/de man vill blockera. Observera att en blockerad person fortfarande kan skicka meddelanden till dig.


Jag angav fel e-postadress vid registreringstillfället

Vid felaktigt angiven e-postadress raderar systemet automatiskt obekräftat konto efter sju dygn. Det fungerar därför först därefter att försöka registrera konto med samma uppgifter igen.


Jag har bytt ut min presentationsbild, varför visas den gamla?

Om du har laddat upp en ny bild men ser den gamla har din webbläsare sparat den i minnet. Då måste du uppdatera sidan i webbläsaren. Tryck på F5-tangenten. Ibland kan detta behöva göras flera gånger innan det funkar.


Jag skrev ett långt inlägg men det försvann när jag skickade?

Efter 30 minuters inaktivitet på sidan loggas man ut automatiskt. Så om det tagit väldigt lång tid att skriva ett inlägg eller meddelande kan det hända att man loggats ut och då förlorar man det man skrivit om man skickar. Ha därför som vana att alltid kopiera texten om du vet med dig att det tagit lång tid att skriva. Har du automatisk inloggning vald behöver du inte riskera detta utan loggas in igen direkt i samband med att texten skickas.


Sidan verkar ha hängt sig, jag ser bara gamla inlägg/ datumet stämmer inte?

Ibland händer det att de som surfar genom en proxyserver bara kan se gamla uppgifter på sidan. Det beror på att proxyn sparat sidan i minnet och inte vill visa aktuella uppgifter. Om detta sker brukar det hjälpa med att trycka på F5-tangenten några gånger så tvingas proxyn att uppdatera och hämta färska uppgifter. Har man återkommande problem med detta bör man kontakta sin internetleverantör och påpeka detta.


Varför har jag inte ikoner för gästbok, galleri, blogg osv ovanför min presentation?

Du kan själv välja vilka ikoner du vill ha synliga. Gå in under Kontoinställning, sedan Inställningar i vänstermenyn så kan du välja det du vill ha där. Markera under sidlayout, de val du vill att andra medlemmar ska kunna se.

Observera att denna funktion inte ska ses som någon spärr eller skydd av uppgifter eller material du har lagt upp. Ikonerna är bara genvägar till de olika sidorna som lätt kan nås ändå om man inte har ordnat med ordentlig besöksspärr.


Bröllopsplanering & verktyg

Hur lägger jag till en bild på bröllopssidan?

För att lägga en bild på bröllopssidan måste du först ladda upp bilden i ditt bildgalleri. Klicka på Min Sida, sedan på Bildgalleri och ladda upp bilden. När du laddat upp bilden kommer du att kunna välja bilden när du redigerar din bröllopssida.


Jag behöver hjälp till bröllopet

Frågor och hjälp för ditt bröllop kan du få i mängder på Bröllopstorget helt gratis. Däremot har vi på Bröllopstorgets redaktion begränsad möjlighet att hjälpa alla. Vi hänvisar därför sådana frågor till webbplatsens olika tjänster och information.

Specifika frågor och svar kan du få av andra medlemmar genom Bröllopsforumet, hittar du inte din fråga får du gärna ställa den där. Vi har drygt 10.000 bröllopsintresserade besökare varje dag så det är stor sannolikhet att du får omedelbar hjälp i princip dygnet runt vardagar som helger.

Fakta och information om bröllop, planering och traditioner finns i mängder på webbplatsen. Allt är strukturerat och kategoriserat efter ämne och intressen:

- Som brudpar hittar du det mesta inom Planering, Högtidskläder, Förberedelser och Traditioner under ingångsfliken Brud & Brudgum.

- Om du är bröllopsgäst hittar du det mesta under fliken Gäster.

- Letar du efter tjänster, t.ex. solist i kyrkan, transport, bröllopsaffärer m.m. så har vi Sveriges största företagskatalog med företag som jobbar med bröllop, Branschregistret.



Jag sökte i en sökmotor (Ex. Google) och hittade information även fast jag nyligen avregistrerat mig.

Om ni väljer alternativet "Hemlig Bröllopssida" kommer uppgifterna att vara helt privata och inte tillgängliga för andra personer eller sökmotorer att nå. Har ni dock haft bröllopssidan öppen tidigare kan den finnas kvar på andra webbplateser (Ex. sökmotorer som Google, Msn m.fl.) som Bröllopstorget inte har kontroll över. Detta gäller även efter en utförd avregistrering.


Min önskelista syns inte efter att jag uppgraderat

Om du hade en önskelista på din bröllopssida på gamla Bröllopstorget måste du göra en inställning för att den ska synas på din bröllopssida här på nya Bröllopstorget. Det gör du genom att gå till Min sida klicka på Verktyg i menyn här till vänster, sedan på Redigera bröllopssidan. Längst ner i redigeringsforumläret finns alternativet Kopplad önskelista. Välj din aktuella önskelista och klicka sedan på spara. Då visas önskelistan på bröllopssidan på samma sätt som förr.


Var tar meddelanden som lämnas på bröllopssidan vägen?

Alla meddelanden som någon skriver in på er bröllopssida skickas automatiskt till den emailadress ni registrerat hos oss. Om besökaren inte fyller i sin egen emailadress kommer mailet att se ut som om det är Bröllopstorget som skickat det.

Prova gärna formuläret själva för att se att meddelandet ni fyller i kommer fram som det ska. Normalt sett ska emailet komma fram inom någon minut, men det kan också ta 10 minuter. Om ni inte får meddelanden tillskickade som besökare lämnar, kontrollera följande:

Se till att ni har en korrekt emailadress registrerad på medlemskontot, den ser ni om man klickar på Medlemsuppgifter när man precis loggat in på sin bröllopssida.

Det händer ganska ofta att mailet försvinner i s.k. SPAM filter som bl.a. finns integrerade i hotmail.com, spray.se och yahoo.se konton. Mailet raderas nästan alltid villkorslöst av bl.a. hotmail om du uppger samma emailadress på kontakformuläret som det skickas till (dvs den du har registrerad på medlemskontot). Det kan du testa genom att prova skriva in en annan adress på kontaktformuläret.

Om du ändå inte får några meddelanden, prova då med att byta din registrerade medlemsadress till en annan. Kvarstår problemen kan ni kontakta oss.


Vart har mitt gamla konto tagit vägen?

Den 2 september 2007 gjordes en stor uppdatering av Bröllopstorget. Alla som hade ett konto / en bröllopssida som skapades innan dess är tvugna att göra en uppgradering av det gamla kontot för att få över sin bröllopssida och alla sina sparade inställningar och uppgifter i önskelista, gästlista, bordsplaceing, planering, budget, anteckningar med mera. Uppdatringen görs här.


Forum

Kan man tipsa om sina tjänster eller produkter på forumet?

Om man erbjuder någon tjänst eller produkt som t.ex. DJ, solist eller bröllopsaffär får man INTE posta det i forumet, det tolkas som reklam. Däremot kan man annonsera i just forumet med en betalannons om ni skulle vilja det, se annonssidan för priser och information. Observera det att redaktionen ser mycket allvarligt på de som utger sig vara brudpar för att marknadsföra sina tjänster och straffar därför dessa med både en anmälan och kostnadskrav. Det är mycket enkelt för forumadministratören att se detta då all medverkan loggas med vilken dator, webbläsare och IP-adress som används.


Tekniska frågor

Bröllopstorget ser inte ut- / fungerar inte som det ska?

Förmodligen är detta ett tillfälligt fel. Tryck på F5-tangenten för att ladda om sidan. Fungerar inte det, ladda om sidan ett par gånger till.

Problemet kan bero på ett tillfälligt avbrott eller störningar i internetanslutningen. Vänta en stund och försök igen.

Har du en äldre version av webbläsaren kan det hända att du måste uppdatera den. Vi rekomenderar Internet Explorer 6 eller högre, eller Mozilla Firefox. Firefox är gratis och går att ladda ner här:
http://www.mozilla.com/en-US/firefox/

Du använder webbläsaren:

Javascript måste vara aktiverat i din webbläsare för att du ska kunna använda vissa funktioner på Bröllopstorget. Om javascript är inaktiverats, gå till webbläsarens inställningar och aktivera javascript.

Vissa tilläggsprogram som till exempel Adblock kan störa det grafiska gränssnittet.

I övrigt är alltid bästa tipset att stänga webbläsaren, starta om datorn och försöka igen. Oftast fungerar det då.


Felmeddelanden

Ett databasfel uppstod
This script cannot continue, terminating.

Tillfälligt fel. Klicka bakåt i webbläsaren och försök igen. Fungerar inte det, starta om din webbläsare, vänta ett par minuter och försök igen. Om problemet upprepar sig vid flera tillfällen - kontakta Bröllopstorgets support.

Inloggningen misslyckades. Den ISP/Proxy du använder är svartlistad hos Bröllopstorget och du får därför inte logga in.

Detta beror på en säkerhetsåtgärd. Om du använder en publik anonymserver för att logga in på Bröllopstorget måste du ta bort den inställningen. Kontakta oss om du blivit oskyldigt drabbad av detta så hjälper vi dig att återfå rättigheterna.


Jag får felmeddelande när jag försöker ladda upp bilder med Firefox?

När man laddar upp bilder med äldre versioner av Firefox kan det i vissa situationer hända det att man får upp något av felmeddelandena "Varning: Opåverkbart skript" eller "Warning: Unresponsetive script". Man får alternativen att stoppa skriptet eller fortsätta. Detta är ett problem när man laddar upp större filer, framför allt om man har långsam internetuppkoppling.

För att lösa problemet, skriv about:config i adressfältet i Firefox. En lista över webbläsarens inställningar kommer upp. Leta rätt på posten dom.max_script_run_time. Dubbelklicka på den och ändra värdet till något högre, t ex 100. Varning: Gör inga andra ändringar i about:config, du kan allvarligt skada din webbläsares inställningar.


Varför kan jag inte logga in?

Se till att du skriver in RÄTT id/email och lösenord. Om du är osäker på vilket lösenord du har kan du få ditt lösenord emailat till dig. Klicka bara under "Hämta/glömt lösenord" vid inloggningsrutan och fyll i din emailadress så kommer lösenordet mailat till dig.

Ibland kan det vara tecken i lösenordet som är svåra att återge, man måste skriva lösenordet exakt med stora och små bokstäver. Om du t.ex. har CAPS-Lock påslaget blir det bara stora bokstäver av det du skriver och då blir det förmodligen fel lösenord inskrivet.

Man kan också kopiera lösenordet från mailet ni fått av oss genom att markera lösenordet med musen och tryck sedan CTRL-C (kopiera), se till att lösenordsfältet på loginformuläret är tomt och tryck sedan CTRL-V (klistra in). Man kan också högerklicka på det du markerat och välja "kopiera" istället för att trycka CTRL-C.

Om du ändå har svårigheter att logga in, försök att kontrollera om du kan logga in på en annan dator för att se om det är några inställningar som du har på din dator som stör inloggningen. Om det är samma problem på en annan dator bör ni kontakta oss.

Om du har glömt ditt lösenord och också bytt e-postadress så att du inte kommer åt emailet som skickas med lösenordet till din gamla emailadress kan du få ett lösenord tillskickat till dig av oss från redaktionen till din nya emailadress. Men det kräver följande:
- Att du uppger alla dina uppgifter som du registrerat tidigare så att vi kan dubbelkolla detta med kontot hos oss.
- Ange ungefär när du senast var inloggad med din gamla emailadress.

Läs mer om hur du löser problem med inloggning här.


Annat innehåll

ångrar du något kring bröllopsdagen??

Omröstningen finns inte längre!
Diskutera frågan

Veckans par

Malin och Andreas, Vagnhärad